Wednesday 1 July 2015

Tanda-Tanda Kucing Ada Masalah Hairball


Assalamualaikum semua...


Cian Monmon...

Hari ni aku bawak Monmon pergi veterinar... Malam semalam kucing aku si Monmon muntah air je... Lepas tu dia murung, tak nak makan and tak nak minum... Risaunya, sampai terbawak-bawak dalam mimpi...

Bila sampai veterinar, doc tanya apa masalah dia... Kemudian aku ceritalah yang kucing aku si Monmon ni muntah tapi keluar air... Lepas tu doc tanya, masa kucing aku nak muntah tu, ada tak bunyi macam susah nak muntah tu... 

Aku pon tak tau nak bagi tau macam mana bunyinya, tapi kalau korang ada kucing, korang perhatikan kucing korang muntah ada bunyi ke tak... Bunyi macam tersangkut something dekat tekak...... Kalau muntah ada bunyi walaupon keluar air je, tu maknanya kucing tu nak keluarkan hairball yang tersangkut atau pon masalah kecacingan yang kronik... Tapi kalau kucing muntah tak ada bunyi tiba-tiba je muntah, tu mungkin ada masalah lain...


Monmon dekat vet...

Doc cek suhu Monmon, doc kata Monmon ada demam sikit... Doc tanyalah, nak suap ubat dekat rumah or dekat klinik, aku pon cakaplah biarla dekat klinik je... Senang... Balik rumah Monmon boleh terus rehat je...

Masa doc suapkan ubat demam, aku biarkan je pembantu doc tu pegang Monmon, diorang lagi berpengalaman... Tapi, Monmon ni nakal... Tak nak telan ubat demam tu... Padahal ubat tu kecikkkk je...

Last2 doc tu tanya, Monmon suka ikan tak... Memang Monmon suka ikan... Suka sesangat... Doc pon pergilah bukak peti ais dia, keluarkan wetfood a/d... Ambik sikit wetfood tu... Lepas tu dikepal-kepal wetfood tu dengan ubat demam..

Doc sua dekat hidung Monmon, tapi Monmon tak nak makan... Doc kata, hairball pon boleh buat kucing hilang selera makan... Bila Monmon tak nak makan jugak.. Doc suaplah a/d tu tadi dekat Monmon... Monmon telan a/d tu tapiiiiii, Monmon keluarkan balik ubat tu... haha... Kesian doc... Kena buli dengan Monmon... Tapi lastnya berjaya jugak doc suap Monmon makan ubat... Siap doc tiup2 muka Monmon biar dia telan ubat tu...


Doc suntik ubat muntah lepas tu doc bagi ubat demam untuk malam ni dengan antibiotik untuk seminggu... Doc kata, Monmon kena makan royal canin skin hairball... Doc siap bagi sample lagi tu khas untuk Monmon... Lepas tu aku belikan wetfood a/d untuk Monmon sebab Monmon tak nak makan sendiri... 

Balik rumah suap Monmon makan wetfood dengan antibiotik... Memang berperang nak suap Monmon ubat... hahaha.... And kenangan paling sweet Monmon bagi hari ni ialah, Monmon kencing atas aku lepas bagi dia makan antibiotik... Happy ending... ^_^

0 comments:

 

©2009 Royal Cat's Blog | by TNB