Thursday 5 March 2015

Penjagaan Kucing Yang Telah Dimandulkan

Assalamualaikum semua!


Cipi girl-girl yang ayu.


Lepas dua hari Ciku check in ROYAL PETS HOTEL sebab bisul, Cipi anak Ciku pula check in ROYAL PETS HOTEL. Bukan sebab bisul ye, tapi sebab Cipi dah kena mandul, and akak tu nak aku jadi nurse Cipi. haha

Nak jaga Cipi ni lagi senang. Tak banyak kerenah macam jaga adang dengan awang masa diorang mandul dulu. Sebab adang dengan awang dulu, seminggu lebih nak makan bersuap. Tak suap tak nak makan. Cipi ni senang je. Letak je ROYAL CANIN RECOVERY depan hidung dia, terus meluru bangun makan. haha.


Cipi kalau dah jumpa ROYAL CANIN RECOVERY, memang tak pandang kanan kiri.


ROYAL CANIN RECOVERY ni sangat-sangat bagus untuk kucing yang baru lepas operation, kucing sakit dan kucing yang tak ada selera makan. Kandungan protinnya sangat tinggi dan teksturnya sangat halus mudah dihadam.

Luka jahitan sebab mandul ni kena jaga betul-betul. Jangan sampai luka basah atau berdarah. Kalau luka berdarah semula, cuba taburkan bedak baby pada luka. Tabur sehingga luka kering. InsyaAllah luka akan cantik semula. Petua ni aku dapat dari sorang veterinar masa luka mandul Ciku berdarah semula dulu.


Luka mandul Cipi.


Disebabkan Cipi tak bagi aku sentuh luka jahit dia, aku pon tak boleh nak sapu ubat yang veterinar bagi. Jadi, aku titikkan je antiseptik betadine yang aku guna untuk rawat luka bisul si Ciku. Luka memang kering, cantik je. Setiap hari aku titikkan, pagi petang and malam yang penting time Cipi tido. Kalau tak,,, kena kokak... hahaha....




0 comments:

 

©2009 Royal Cat's Blog | by TNB