Saturday 8 November 2014

Toyger Cat Harimau Yang Boleh Diajak Bermain.



Toyger adalah kucing berukuran yang sederhana dengan bulu menyerupai bengal. 
Warna ideal adalah warna oren tua dan belang hitam seperti harimau. Pola belang memanjang dan tidak ada spot. Telinga kecil dan bulat. Secara keseluruhan Toyger mempunyai struktur pertulangan yang padat dan seimbang.
Ras kucing ini merupakan hasil persilangan kucing domestik dengan bengal. Tujuannya untuk menghasilkan harimau kecil yang boleh diajak bermain dan dipelihara di dalam rumah. Perkataan Toyger sendiri merupakan singkatan dari “Toy Tiger” (harimau yang boleh diajak bermain).
Ras Toyger ditemukan dan dikembangkan oleh Judy Sugden, pemilik sebuah Cattery di Amerika yang bernama “EEYAAS Cattery”. Toyger dihasilkan dengan cara menyilangkan kucing domestik belang (tabby) yang berbulu pendek, dengan Bengal Tabby Standar. Setelah bertahun-tahun kerja keras, perkawinan kucing-kucing ini menghasilkan kucing-kucing dengan warna belang menyerupai harimau.
Ras ini masih dalam pengembangan. Pertama kali diakui untuk registar oleh The International Cat Association (TICA) pada awal tahun 1990-an. Beberapa breeder di AS dan Inggris berusaha mengembangkan ras ini. Toyger mendapatkan status Preliminary New Breed pada tahun 2000. Dan pada bulan Mei tahun 2007 ini diharapkan mendapatkan status penuh dalam kontes kucing (Championship Status).

0 comments:

 

©2009 Royal Cat's Blog | by TNB