Thursday 27 November 2014

Rumput Ajaib Kucing

Catnip 



Catnip adalah tanaman semak yang tumbuh liar di beberapa daerah 
seperti Eurasia dan Amerika Utara. Nama latin Catnip adalah Nepeta cataria. Catnip termasuk keluarga tumbuhan mint kerana dari bau mint (menthol) yang disebarkannya. Sebagian kecil populasi kucing menjadi lebih agresif bila diberi catnip. Hal ini biasanya terjadi pada kucing jantan.



Kesan Catnip 

Catnip mengandung senyawa kimia yang disebut nepetalactone. Senyawa ini terkonsentrasi di batang dan daun. Senyawa inilah yang bertanggungjawab terhadap perubahan tingkah laku kucing. 

Seekor kucing biasanya akan mendekati tanaman catnip, mengendus kemudian mualai menjilati dan mengunyahnya. Ia akan menggosok-gosokkan dagu, kepala dan badannya ke semak catnip secara berulang-ulang. 

Kemudian kucing tersebut menggoyang-goyangkan kepalanya, mengeong dan mendengkur keras serta berguling-guling. Pengaruh catnip pada kucing mirip dengan pengaruh ectasy pada manusia. 

Tetapi catnip tidak menyebabkan ketergantungan pada kucing. Setelah efek catnip berakhir kucing kembali seperti sedia kala tanpa ada tanda-tanda sakit.


Kelebihan Catnip

Catnip tidak merbahaya bagi kucing. Tumbuhan ini sudah sejak lama dijadikan ubat. Beberapa penyakit yang diketahui dapat disembuhkan menggunakan Catnip adalah gangguan lambung, kembung, meringankan sakit gigi, gelisah atau gangguan saraf, cacar, flu dan batuk.

0 comments:

 

©2009 Royal Cat's Blog | by TNB